Konyha, család, hagyomány

HÁZITŰZHELY

HÁZITŰZHELY

RECEPT FORRÁSOK

2018. szeptember 29. - Lolit

Amikor még nem főztem rendszeresen, már akkor is kíváncsian figyeltem egy-egy vendégeskedés alkalmával, hogy ki honnét veszi a recepteket. Aki főz, annak egyértelmű, hogy egy jól kialakított receptforrás repertoár aranyat ér a tervezésben. Az itt következő példák nekünk beváltak, azért írom le, hátha inspirációt adhat kinek-kinek a maga gyűjteményének összeállításához. Mondani se kell, manapság a legegyszerűbb a neten rákeresni ételekre a közismert oldalakon. A kamrában levő alapanyagok mentén én is szoktam  böngészni a neten. Gyakran a találati lista képeit nézegetem, mert abból előbb el tudom dönteni, hogy szimpatikus-e az étel. Ismeritek a Tales of a Kitchen oldalt? Gyönyörködni is jó, igazán elbűvolő színes ízes egészséges csodák.

Node én mégis szeretek a kedvenc szakácskönyveimben keresgélni recepteket, ha van időm. Az ételek kigondolása nálunk általában a szezonálisan elérhető hozzávalókon alapul. Ha itthon vagyunk, általában hévégén szánok egy órát a következő hét menüjének megtervezésére, ilyenkor a férjem egy éves kislányunkat valami új dologgal kápráztatja el, például futni mennek az új – vagyis használtan szerzett – futó babakocsival. Van, hogy nincs ennyi időm a menü tervezésre, vagy nem erre szeretném szánni a közös családi időt. Ilyenkor ad hoc-abb a menü, részleteiben lefirkantok valamit az egyes napokhoz. A kedvenc szakácskönyveim a férjem által felújított régi családi konyhaszekrényen sorakoznak, na nem így, ez csak a kép kedvéért:

szakacskonyvek3.jpg

Egyik kedvencem "A zsírszegény konyha szakácskönyve". Hosszú évek óta van kéznél az épp aktuális konyhámban, mindig képes vagyok valami újat felfedezni benne. A Good Food-ok állandó társaink lettek a főzésben, legutóbb kiváló granola receptre bukkantam benne, épp minden megvolt hozzá otthon a kesudió és édesköménymag kivételével: maradék magok, néhány tojás, chilipor és rengeteg zabpehely. A recept jól jöhet, jó kis reggelinekvaló bármikor nálunk: 100 gr zabpehely, 40gr tökmag, 30gr szezámmag, 50gr kesudió, 1 ek. édesköménymag, 1-2 tk. chilipehely, 1-1 ek. szójaszósz, juharszirup és olivaolaj, 1 tojásfehérje. 180 fokos sütőben az alaposan összekevert és egy tepsin szétterített hozzávalókat 15-20 percig kell sütni. Félidőben jól meg kell rázni a tepsit, nehogy a keverék leragadjon. Ha kihűlt, jól záródó üvegben tároljuk. Az eredmény nagyon finom, és olcsóbb, mintha készen vennénk a "fenszin" becsomagolt és drágán eladott granolát. Ami amúgy a Good Food-ot illeti, a régebbi számokat is elő szoktam ásni, mert évről évre az adott havi számban tudok találni valamit, amibe épp beleszeretünk.

A könyvek listáját folytatva megvettem Annabel Karmel Babaétrend-jét, amiben a hozzátáplálástól kezdve olvashatóak receptek, püré elkészítési és tárolási javaslatok babáknak. Kicsit eltér a magyar hozzátáplálási útmutatóktól, de nyilván mindenki a saját belátása szerint a gyerekorvossal egyeztetve tudja használni. Nagy kedvencünk Fűszeres Eszter Leves Minden napra című könyve, amiben végre szerepel a szerintem tökéletes marhahús leves receptje. Az ősz beköszöntével nálunk mindig aktuálissá válnak a meleg levesek. Ebben a könyvben jó kis levesbetét tippek is találhatóak. Szeretjük még a Magyar Konyha magazint, gyakran csak nézegetni és olvasni, hiszen haladó és bonyolultabb összetevős recepteket ír, de azért főztem már belőle, a nyáron például kipróbáltam a Pannonhalmi Apátság Viator éttermének egyik levesét, a karamellizált nektarin levest. Jó lett...
Néhány Jamie Oliver magazinom is van, többször sütöttem meg egy olasz különszámban fellelt mandulás narancsos kukoricás sütit. Ezt nassoltuk a vendégségbe jött barátnőmmel a múlkor egy nagy beszélgetés mellé, amíg kislányom és az ő kisfia ebéd utáni édes álmukat aludták nálunk. Annyira ízlett mindekettőnknek, hogy biztos nektek is tetszeni fog. Álljon itt a recept:

narancsossuti2.jpg

Narancsos kukoricalisztes torta

Hozzávalók: 200gr sótlan, szobahőmérsékletű vaj, 200 gr demerara cukor, 3 nagy tojás, 1 kk vaníliaaroma, 200gr őrölt mandula, 100gr kukoricaliszt, 2 narancs héja, 1 kk narancsvirágvíz, 1 kk sütőpor, créme fraiche vagy natúr joghurt a tálaláshoz. Elkészítés: a vajat, cukrot, majd egyenként a tojásokat felverni, ebbe jön a vaníliaaroma.  Keverjük bele az egy másik tálban összekevert őrölt mandulát, kukoricalisztet, narancshéjat, narancsvirágvizet. A masszát tortaformába öntjük, 40-50 percig sütjük 160 fokon. Ha megsült, 10 percig a formában hagyjuk hűlni a tortát, majd óvatosan fordítsuk ki, mert törékeny. Créme fraiche-sel vagy natúr joghurttal tálaljuk, én saját kandírozású kezeletlen narancshéjat szórtam még rá. Jó beszélgetéseket hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://hazituzhely.blog.hu/api/trackback/id/tr1614075357

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása